Moc i moment obrotowy to jedne z najczęściej spotykanych parametrów opisujących osiągi danego auta. Umiejętność zinterpretowania podanych wartości liczbowych może nam wiele powiedzieć o tym jak dany pojazd radzi sobie podczas jazdy i czy będzie odpowiedni dla naszych potrzeb.
Co to jest moment obrotowy?
Zacznijmy od momentu obrotowego, którego wpływ na jazdę najlepiej można poczuć podczas gwałtownego przyspieszania. To uczucie „wgniatania w fotel” wynika z momentu obrotowego, który z definicji jest siłą, jaką dysponuje jednostka napędowa. Im wyższa jest wartość tej siły (wyrażona w Nm), tym lepiej nasz pojazd poradzi sobie z pokonywaniem wszelkich oporów podczas jazdy.
Jednostka napędowa, która charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym łatwiej udźwignie swoją własną masę, pokona opory toczenia, wjedzie pod górkę itp. Z tego powodu ciągniki siodłowe dźwigające ogromne ładunki posiadają nierzadko dziesięciokrotnie większy moment obrotowy niż auta osobowe (przy „zaledwie” trzykrotnie większej mocy).
Co jeszcze warto wiedzieć o momencie obrotowym?
Poza pytaniem „ile” warto również dowiedzieć się „kiedy” dany moment obrotowy jest dostępny, ponieważ zarówno moc, jak i moment obrotowy nie są wartościami stałymi, a podawane przez producentów liczby są osiągalne jedynie w określonych warunkach jazdy. Zapis 208 Nm/4300–5200 obr./min, który znajdziemy przy 2-litrowym silniku benzynowym w modelu RAV4 możemy intepretować następująco: maksymalny moment obrotowy wynosi 208 Nm i jest dostępny w przedziale obrotów od 4300 do 5200.
Jeżeli porównamy go z hybrydą, dla której wartości te prezentują się następująco: 221 Nm/3600–5200 obr./min, możemy wyciągnąć bardzo ciekawy wniosek: silnik hybrydowy oferuje większy moment obrotowy przy niższej wartości i w większym zakresie obrotów. Dzieje się tak, między innymi za sprawą silnika elektrycznego, w którym pełen moment obrotowy jest dostępny zawsze „na zawołanie”. Wyższy moment obrotowy dostępny wcześniej dla przeciętnego użytkownika oznacza lepszą elastyczność, czyli łatwiejsze wyprzedzanie i ruszanie spod świateł, oraz to, że silnik rzadziej będzie musiał wkręcać się na wysokie obroty, co ma niebagatelny wpływ również na zużycie paliwa.
Jak intepretować moc auta?
Jeśli chodzi o moc auta, jest to parametr wyrażony przeważnie w koniach mechanicznych (KM) lub kilowatach (kW), który oznacza pracę, jaką jest w stanie wykonać silnik w określonym czasie. Im wyższa jest moc, tym krótszy będzie czas potrzebny do np. rozpędzenia auta. Maksymalna moc wynika z momentu obrotowego oraz prędkości obrotowej silnika i również jest osiągana w określonych warunkach, przeważnie w górnej skali obrotów. Dla silników w autach sportowych moc ma dużo większe znaczenie niż w rodzinnym kombi, w którym podstawowym atutem będzie wysoka elastyczność jazdy.
Moc jednostki napędowej zawsze warto rozpatrywać w kategorii wagi pojazdu, który jest nią napędzany. To samo 130 koni mechanicznych, które motocykliście pozwolą katapultować się do setki w czasie poniżej czterech sekund, w aucie miejskim zapewnią dość standardowe osiągi, ale dla ważącego ponad 2 tony SUVa będą wartością zaledwie akceptowalną.
Co warto rozważyć przed zakupem nowego auta?
W świecie parametrów technicznych więcej nie zawsze oznacza lepiej. Osoby, które myślą o zakupie nowego auta powinny rozpocząć swoje poszukiwania od określenia własnych potrzeb i warunków, w których pojazd będzie użytkowany. O ile nie szukamy rasowego, sportowego auta, które ma być po prostu najszybsze patrzenie na moc i moment obrotowy przez pryzmat codziennej eksploatacji oraz warunków jazdy w mieście pozwoli dokonać o wiele trafniejszego wyboru.